Aktualizovali sme naše Zásady ochrany osobných údajov. Prosím kliknite sem ak si ich chcete teraz pozrieť.

Kto dobre je, ten dobre spí

Print
Kto dobre je, ten dobre spí

Dobre sa v noci vyspať by mala byť jedna z najsamozrejmejších a najprirodzenejších vecí. Avšak hektický životný štýl a pracovné vyťaženie nám komplikujú dodržiavanie správnej životosprávy a zlozvyky v oblasti stravovania nám môžu brániť v riadnom spánku.

Dr. Luigi Gratton nám dá niekoľko tipov na správnu výživu smerujúcu k výdatnému spánku.

„Keď máme veľa práce, máme tiež sklony jesť cez deň menej, ako je potrebné, a potom si to večer vynahrádzame. A to je presný opak toho, čo by sme mali robiť," hovorí Luigi Gratton, M.P.H., o.i. viceprezident divízie Nutričné vzdelávanie.

Pán Gratton odporúča, aby sme sa zoznámili s tým, ako môžu niektoré jedlá ovplyvniť kvalitu spánku. Strava bohatá na bielkoviny stimuluje produkciu chemických látok v mozgu, ktoré nás udržujú v bdelosti, a veľká porcia tesne pred spaním môže viesť k poruchám trávenia a páleniu záhy – spoľahlivá kombinácia, ktorá zaženie každý spánok.

Nízkotučné jedlá bohaté na sacharidy sa trávia rýchlejšie a stimulujú tvorbu iných látok, ktoré pomáhajú upokojiť organizmus a zaspať. Preto je lepšie dávať si veľa proteínov na raňajky a obed – budete tak celý deň pozornejší a mať jasnú hlavu. Sacharidy si nechajte na večer.

Ak ste ako väčšina ľudí, máte radi stimulujúci účinok kofeínu, takže určite viete, že šálka kávy pred spaním nie je dobrý nápad. Kofeín a alkohol môžu narušiť spánkový režim – možno zaspíte, ale nie nadlho. Len ťažko sa dostanete do fázy najhlbšieho spánku, kedy si telo najviac odpočinie. Takže aj po ôsmich hodinách v posteli sa ráno budete cítiť unavene. Je tiež pravdepodobné, že vás prebudí plný mechúr, pretože káva a alkohol sú diuretiká.

To, či je alebo nie je dobré dať si pred spaním niečo malé, závisí od vášho režimu. Ak si dáte len ľahkú (a skorú) večeru, malé jedlo pred spaním – teda ak si môžete dovoliť nejaké kalórie naviac – vám môže pomôcť zaspať. Potraviny bohaté na vápnik, ako mlieko a jogurt, sú dobrou voľbou, pretože vápnik pomáha uvoľniť svaly.

Dobrá výživa pre dobrý spánok:

  • Dajte si ľahšiu večeru, zamerajte sa na šaláty, zeleninu, ovocie, celozrnné pečivo a fazuľu
  • Tanier šošovicovej polievky so šalátom a ako zákusok ovocie
  • Ak viete, že po káve nezaspíte, vyhýbajte sa nápojom obsahujúcim kofeín už 6 až 8 hodín pred spaním
  • Alkohol požívajte striedmo – bude sa vám lepšie spať
  • Väčšinu tekutín vypite cez deň a po večeri pitie obmedzujte. Ak večer beriete lieky, zapíjajte ich len malým množstvom vody
  • Ak si pred spaním radi dávate niečo malé pod zub, vyberajte si potraviny bohaté na vápnik, ktorý pomáha pri uvoľnení svalov
  • Hrnček teplého mlieka je prastarý recept na nespavosť – a naše staré mamy vedeli, čo robia


sk-SK | 17. 8. 2018 6:00:43 | NAMP2HLASPX01