Ako skoncovať s jojo efektom

Print
Ako skoncovať s jojo efektom

Jedna z mojich dlhodobých pacientok schudla 60 kg. Ešte než sa začnete diviť, že „to je teda fakt dosť" a že by vás „naozaj zaujímalo, ako to dokázala", poviem vám, že to nebolo naraz. Vlastne sa dá povedať, že schudla päťkrát dvanásť kíl. Ide o klasickú „jojo dietárku", ktorej hmotnosť klesá a zasa stúpa, avšak na rovnakej úrovni nikdy dlho nezostane. Už dávno bolo dokázané, že ľudia majú väčší sklon k jojo efektu pri diétach, ktoré sú príliš prísne na to, aby ich človek dokázal dodržiavať dlhodobo. Diéta ich skôr alebo neskôr prestane baviť, vrátia sa staré zlozvyky, s nimi stará hmotnosť a cyklus môže začať odznova.

Nie je nič zlé na túžbe dostať svoju váhu pod kontrolu. Ak ste odhodlaní a motivovaní k dosiahnutiu cieľa, máte napoly vyhrané. Ale pamätajte, že snaha dosiahnuť príliš mnoho príliš rýchlo nikam nevedie. Keď budete premýšľať o tom, nakoľko sa môžete rýchlo zmeniť, buďte realistickí a snažte sa skutočne akceptovať, aké zmeny pre vás bude redukcia hmotnosti znamenať.

Vedenie záznamov o dosiahnutom pokroku je osvedčená a fungujúca stratégia, ktorá vás udrží na ceste k úspechu. Na škodu nie je ani hľadať podporu vo svojom okolí. Priateľov do telocvične možno len odporučiť. Niektorým ľuďom zasa pomáha podpora rôznych on-line komunít. Buďte flexibilní a učte sa z vlastných chýb. Keď skúsite nový cvik alebo jedlo, ktoré vám nevyhovujú, nechajte ich tak a nahraďte ich niečím iným. Pamätajte si: cieľom nie je schudnúť čo najrýchlejšie čo najviac kíl, ale zaviesť do svojho života zdravý spôsob stravy a cvičenia, ktorý vám umožní znížiť hmotnosť a udržať ju na optimálnej úrovni.

Je zrejmé, že významná časť riešenia jojo dilemy má niečo spoločné s vaším správaním. Jedzte častejšie a menšie porcie. Snažte sa pri každom jedle pamätať na proteíny. Plánujte dopredu, zaznamenávajte svoj pokrok a využívajte pomoc svojho okolia – a budete úspešní. Šprint do cieľa až na hranici síl, nasledovaný poklusom v opačnom smere vás nikam nedovedie. Keď ide o úspešné chudnutie, správna taktika znie „pomaly a vytrvalo".

Autorka: Susan Bowerman, MS, RD, CSSD. Susan je konzultantkou spoločnosti Herbalife.



sk-SK | 29. 7. 2017 4:45:57 | NAMP2HLASPX01