Pitný režim a cvičenie

Print
Pitný režim a cvičenie

Ľudské telo sa skladá zo 60 – 70 % z vody, takže môžeme bez obáv tvrdiť, že voda je pre prežitie jednoznačne nevyhnutná. Voda reguluje telesnú teplotu, umožňuje nám dýchať, tráviť a vyprázdňovať sa, pomáha nám v pohybe a v mnohých iných veciach!

Odporúča sa vypiť denne 8 – 10 pohárov vody, ale ak cvičíte alebo sa pohybujete v teplom prostredí, mali by ste piť ešte viac, pretože sa viac potíte.

Ale stačí nám voda? Alebo potrebujeme ešte nejaký špeciálny športový drink, ak chceme zaistiť správnu hydratáciu?
Športové nápoje udržujú telo zavodnené a dodajú vám energiu v prípade, že budete intenzívne cvičiť po dobu dlhšiu ako jedna hodina. V prípade, že necvičíte na takej úrovni, vám bude obyčajná voda bohato stačiť.

Čo je športový nápoj?
Zloženie športového nápoja (niekto ho nazýva elektrolyt alebo iontový nápoj) má zaistiť správnu úroveň sacharidov (5 – 8 g/liter) a elektrolytov (napr. sodíka a draslíka, ktoré dobre hydratujú vaše telo); inými slovami má telu nahradiť to, o čo príde počas cvičenia.

Viete, že...
Štúdie dokázali, že pokles podielu vody o jediné percento môže spôsobiť veľké zmeny telesnej teploty a už dvojpercentná dehydratácia vedie k výraznému poklesu výkonnosti! Ak teda chcete dobre fungovať, musíte udržiavať telo zavodnené.

Iné nápoje bohaté na sacharidy spomaľujú vstrebávanie vody, čím obmedzujú zavodnenie organizmu, a preto sa pred cvičením neodporúčajú.

Takže ak sa chystáte na záťažové cvičenie, siahnite po športovom drinku. Ak však necvičíte intenzívne každý deň, ale dávate si športové nápoje, môžete priberať na váhe z dôvodu vyššieho podielu sacharidov.

Ak vám chuť vody nevyhovuje, pridajte do nej plátok citróna a pomaranča alebo lístok mäty – nebudete tak do nápoja pridávať kalórie ako v prípade ovocnej šťavy.

Hydratačné tipy pre cvičenie

  • Snažte sa pred cvičením telo dobre zavodniť – piť začnite už asi dve hodiny vopred
  • Počas cvičenia dopĺňajte tekutiny
  • Vždy po cvičení sa poriadne napite – je to nesmierne dôležité pre regeneráciu. Snažte sa vypiť za hodinu jeden až dva poháre, kým nebudete mať svetlý moč.


sk-SK | 29. 7. 2017 4:44:56 | NAMP2HLASPX02