Energetický príjem

Print
Energetický príjem

Ráno vstanete z postele a bez poriadnej dávky kávy nezačnete fungovať, napoludnie tíšite hlad sladkými dobrotami a nápojmi, aby ste prežili deň... Je to tak aj u vás? Život nebol nikdy v histórii taký hektický, sme generácia, ktorá chce stihnúť úplne všetko – prácu, rodinu, vzťahy i spoločenský život... Kto by sa divil, že nás to vyčerpáva! Poriadne sa vyspať nie je jediné riešenie, ak sa chcete cítiť dobre – obrovský vplyv na výkonnosť má aj to, čo jete. Správny výber jedla môže mať veľký dopad na energetický príjem počas dňa, avšak starosť o naše telesné schránky je často až na poslednom mieste v každodennom kolotoči. Jednoduchým spôsobom, ako zaistiť správny príjem energie, je vymeniť nezdravé maškrty typu čokoládových tyčiniek, malinovky a kávy za stravu, ktorá telu prospeje.

10 energeticky hodnotných jedál.

  1. Ovsené vločky – sú dobrým zdrojom vápnika, draslíka, horčíka a pre energetický príjem dôležitého vitamínu B. Horčík hrá významnú úlohu pri premene konzumovanej stravy na energiu a prispieva k zníženiu únavy a vyčerpania. Ovsené vločky majú okrem toho nízky glykemický index, čo znamená, že telu dodávajú stály prísun energie dlhšiu dobu. Skúste si dať zdravé raňajky alebo desiatu v podobe müsli, ovsenej kaše alebo placiek.
  2. Oriešky – sú bohaté na proteíny, vitamíny, minerály a telu prospešné tuky, skrátka dobrá voľba na desiatu a olovrant. Mandle: obsahujú minerály uvoľňujúce energiu, ako horčík a vápnik. Vlašské orechy sú bohaté na draslík, zinok a energiu uvoľňujúce železo, zatiaľ čo arašidy sú dobrým zdrojom vitamínu B6, ktorý pomáha telu využívať a ukladať energiu z proteínov a sacharidov obsiahnutých v jedle. Nech už si vyberiete čokoľvek, všetkého s mierou, pretože orechy majú vysoký obsah tukov a kalórií – ideálna porcia je malá hrsť, čo sú asi dve polievkové lyžice.
  3. Ovocie – väčšina druhov ovocia je dobrým zdrojom vitamínu C, antioxidantov a vlákniny, a preto je ovocie dokonalým energetickým nábojom. Vitamín C má mnoho funkcií dôležitých pre telo, vrátane uvoľňovania energie z potravy a znižovania pocitu únavy. Pomaranče a ďalšie citrusy sú doslova nabité vitamínom C. Dobrou voľbou sú aj banány bohaté na sacharidy, čo je palivo, ktoré telo uprednostňuje, a naviac obsahujú draslík, ktorý je dôležitý pre normálne fungovanie svalov. Vo všeobecnosti neexistuje žiadne škodlivé ovocie, takže sa snažte hlavne o pestrosť, aby ste získali maximálnu výživnú hodnotu.
  4. Zelenina – možno si spomínate, ako vám mama hovorievala: „Zjedz tú zeleninu, je veľmi dobrá!" Dnes už viete, ako to myslela! Brokolica, špenát a výhonky obsahujú malé, avšak dôležité množstvo železa, ktoré pomáha odolávať únave a vyčerpaniu a uvoľňovať energiu v potrave. Dobrou voľbou sú aj zemiaky, pretože sú energeticky výdatné vďaka sacharidom a obsahujú aj vitamín C, ktorý je potrebný pre uvoľňovanie energie z potravy do organizmu, a vitamín A prospešný pre kožu a zrak.
  5. Celozrnné varianty – vymeňte bielu ryžu, chlieb a cestoviny za celozrnné varianty, získate tak dlhšiu dobu uvoľňovania energie do organizmu. Upravené sacharidy obsahujú minimum vlákniny a prešli dlhým spracovaním, zatiaľ čo neupravené varianty sú bohaté na vlákninu, čo znamená, že tempo uvoľňovania cukru je pomalšie a ich trávenie nevedie k výkyvom v podiele cukru v krvi. Vláknina naviac v žalúdku bobtná, a vďaka tomu sa budete cítiť dlhšiu dobu sýti. Hnedá ryža a celozrnný chlieb sú dobrým zdrojom energie zo sacharidov a pantotenovej kyseliny (známej skôr ako vitamín B5), ktorá pomáha telu získavať energiu z potravy.
  6. Ryby – vynikajúci zdroj proteínov, ale aj mnohých vitamínov a minerálov. Tučnejšie ryby ako losos, makrela, pstruh, sleď, tuniak alebo sardinky sú bohaté na vitamíny B6, niacín (B3) a B12, ktoré hrajú významnú úlohu pri premene jedla na energiu. Rybie mäso je tiež bohaté na horčík – ďalší kľúčový minerál v energeticky hodnotnej strave. Tučnejšie ryby ďalej obsahujú zdravé mastné kyseliny omega 3, ktoré prospievajú srdcu.
  7. Chudé červené mäso – červené mäso sa vo všeobecnosti veľmi neodporúča, môže však vášmu telu zaistiť prísun proteínov a železa. Nízka hladina železa v tele vedie k anémii, ktorá sa prejavuje únavou, apatiou a celkovo nedostatkom energie. Mäso je tiež jedným z hlavných zdrojov vitamínu B12 v strave, ktorý tiež pomáha uvoľňovať energiu z prijímanej potravy.
  8. Fazuľa a šošovica – pomaly uvoľňujú energiu a sú plné vlákniny, ktorá spomaľuje trávenie, a zaisťuje tak vyrovnanejší prísun energie. Rôzne druhy fazule a šošovice obsahujú železo, ktoré je významné z hľadiska tvorby červených krviniek, ktoré zásobujú tkanivo kyslíkom, a znižujú tak únavu a vyčerpanosť. Fazuľa a šošovica, to vôbec nie je nuda – môžete ich podávať k mäsu, pridávať do polievok a šalátov, sú univerzálnou prílohou, ktorá vás spoľahlivo nasýti.
  9. Vajcia - jedna z mála potravín, ktorú možno nazývať kompletným zdrojom bielkovín, pretože obsahuje všetkých 9 esenciálnych aminokyselín – teda stavebných kameňov proteínov vo vašom tele. Tieto aminokyseliny sú zásadné pre tvorbu novej svalovej hmoty a jej obnovu. Ako bohatý zdroj bielkovín sú vajcia skvelou energetickou potravinou a nasýtia vás na dlhšiu dobu – energiu totiž uvoľňujú pomaly.
  10. Cesnak – keď budete často konzumovať cesnak, asi to príliš nezvýši vašu obľúbenosť v spoločnosti, avšak jeho účinky na zdravie ľudia poznajú už stovky rokov. Vieme, že cesnak má pozitívny vplyv na srdce a upravuje krvný tlak – a naviac dodáva jedlu skvelú chuť!


sk-SK | 29. 7. 2017 4:44:43 | NAMP2HLASPX01