Aktualizovali sme naše Zásady ochrany osobných údajov. Prosím kliknite sem ak si ich chcete teraz pozrieť.

Poznáte svoje sacharidy?

Print
Poznáte svoje sacharidy?

Vyznáte sa v rôznych sacharidoch? V zásade sacharidy prijímate zo širokej škály potravín a potrebujete ich na to aby vaše telo mohlo fungovať.

Čo sú vlastne tie sacharidy? Podľa toho, koľko ľudia rozprávajú o sacharidoch by ste si mysleli, že všetci vedia odkiaľ sacharidy pochádzajú a koľko by sme ich mali alebo nemali každý deň prijať. V skutočnosti sú sacharidy zároveň oslavované aj zatracované - čiastočne preto, že im väčšinou nerozumieme.

Sacharidy v kocke

Keď hovoríme o sacharidoch, pravdepodobne si predstavíte jedlá ako sú cestoviny, chlieb, ryža a zemiaky. A máte pravdu. Ale pravdu by ste mali aj vtedy, ak by vás napadli ovocie či zelenina. A mali by ste pravdu aj vtedy, ak by ste pomysleli na cukor, či med alebo džem... dokonca aj pohár mlieka. Je to preto, že sacharidy poskytuje množstvo potravín - a to je dobre. Pretože keď ide o to, aby naše telo zostalo funkčné, prvou voľbou paliva pre vaše telo nie je tuk ani bielkoviny - sú tu sacharidy.

Sacharidy prijímame z rôznych potravín - je však zrejmé, že niektoré sú zdravšie, ako iné. Práve preto niekedy ľudia hovoria o rôznych sacharidoch ako o „dobrých“ alebo „zlých“. Snažia sa len povedať, že „dobré“ sacharidy sú tie, ktoré sú minimálne spracované - ako je celé ovocie, zelenina, mliečne výrobky, strukoviny a celozrnné výrobky. Aj mliečne výrobky patria do tejto kategórie, pretože potraviny ako sú nízkotučné mlieko, jogurt a tvaru poskytujú telu sacharidy v podobe prirodzených cukrov.

Ďalší dôvod prečo sú tieto sacharidy „dobré“ spočíva v tom, že telu poskytujú viac než len energiu. Obsahujú aj vitamíny a minerály - a v prípade ovocia, zeleniny, strukovín a obilnín - dostávame aj vlákninu a antioxidanty.

Na druhej strane spracované „zlé“ sacharidy - v potravinách ako je cukor, pečivo, biela ryža a biely chlieb, cereálie, cestoviny a lupienky - telu prinášajú len málo okrem kalórií. Práve preto je lepšie držať sa celého ovocia, zeleniny, celozrnných potravín a strukovín, ktoré vám poskytnú dostatok sacharidov.

Koľko sacharidov potrebujete?

Niekedy sa ma ľudia pýtajú koľko sacharidov by mali za deň prijať. Na túto otázku neexistuje jednoduchá odpoveď. Je to preto, že množstvo sacharidov, ktoré potrebujete čiastočne závisí na tom, koľko kalórií každý deň spálite - to však závisí na tom, akí ste aktívni.
Vo všeobecnosti sa odporúča, aby ste približne polovicu kalórií prijali vo forme sacharidov. Ale ak robíte veľa intenzívnej aktivity, možno budete potrebovať viac. Niektorí ľudia skúšajú kvôli chudnutiu prijímať minimálne množstvo sacharidov, ale často sa to nevyplatí.
Ak príliš znížite ich príjem, nemusíte poskytovať svojmu telo dostatok sacharidov, ktoré potrebuje pre aktívny životný štýl.

Dennú potrebu sacharidov viete odhadnúť relatívne jednoducho. Ak prijímate 1600 kalórií denne, približne polovica by mala pochádzať zo sacharidov, čo v tomto prípade znamená cca 800 kalórií za deň vo forme sacharidov. Keďže každý gram sacharidov obsahuje 4 kalórie, podelíte odporúčaný príjem v kalóriách číslom 4 a dostanete výsledok dennej potreby sacharidov v gramoch. V tomto prípade 800 kalórií v sacharidoch znamená 200 gramov.

Uvedomte si však, že svoju dennú dávku naplníte veľmi rýchlo ak väčšina vašich sacharidov pochádza z menej zdravých zdrojov ako sú sladkosti, sýtené nápoje, biely chlieb, krekry či zemiakové lupienky. Takže sa sústreďte na kvalitné sacharidy - ovocie, zelenina, celozrnné výrobky, strukoviny a mliečne výrobky - to by mali byť hlavné zdroje sacharidov vo vašej strave.

Vypracovala: Susan Bowerman, MS, RD, CSSD. Susan je platený konzultant pre Herbalife



sk-SK | 23. 10. 2018 19:01:58 | NAMP2HLASPX01