Aktualizovali sme naše Zásady ochrany osobných údajov. Prosím kliknite sem ak si ich chcete teraz pozrieť.

Všetko o tukoch

Print
all_about_fats_100x100

Nutričný príbeh spojený s tukmi býval pomerne jednoduchý: nasýtené tuky boli tie zlé, zatiaľ čo polynenasýtené tuky boli dobré. Príbeh sa však trochu skomplikoval; teraz hovoríme o správne vyváženom príjme tukov – najmä dvoch druhov polynenasýtených tukov, omega 3 a omega 6. Najprv trochu terminológie; „omega 3“ a „omega 6“ odkazujú na chemickú štruktúru mastných kyselín, pričom existuje niekoľko mastných kyselín omega 3 a omega 6, nie len jedna. A nie je to tak, že by niektorá z týchto skupín tukov bola zlá – v skutočnosti sú v každej skupine esenciálne mastné kyseliny – tie, ktoré potrebujeme prijímať v strave, pretože si ich naše telo nedokáže vyrobiť. V správnom množstve – a správnom pomere – slúžia esenciálne mastné kyseliny na podporu rastu, zraku a funkcie mozgu.

Problém je v tom, že rovnováha je v našej strave vychýlená – oproti množstvu omega 6 v našej strave máme tendenciu prijímať príliš mnoho omega 3. A pokiaľ nie je zachovaná rovnováha, môže tým trpieť naše zdravie.

Vždy to tak nebolo – strava, ktorú jedli naši pravekí predkovia, obsahovala veľké množstvo zeleniny, orechov a rýb, môžeme preto odhadovať, že vyváženosť omega 3 a omega 6 bola vhodnejšia, než prijímame v dnešnej strave.

No v posledných 150 rokoch sa naša ponuka potravín a zvyky natoľko zmenili, že je pre nás ťažké prijať potrebnú dávku omega 3, ktorá by kompenzovala omega 6. Jedným z najvýznamnejších faktorov tejto nerovnováhy tukov je vysoký pomer spracovaných potravín bohatých na nasýtené tuky (smažené potraviny, pečivo, lupienky, šalátové dresingy a sladkosti) oproti nízkemu príjmu rýb a ďalších zdrojov zdravých tukov, ktoré v dnešnej strave máme.

Ak môžete, snažte sa príjem zdravých tukov zvýšiť tým, že budete jesť viac rýb. Pokiaľ ich nevaríte často, začnite s konzervami tuniaka alebo lososa, ktoré je možné v mnohých jedlách použiť namiesto hydiny – napríklad v casseroles a cestovinách. Pokiaľ nie ste schopní ryby do svojho jedálneho lístka niekoľkokrát týždenne zaradiť, možno by ste mali zvážiť doplnok v podobe rybieho oleja.

Orechy a semená sú na zdravé tuky prirodzene bohaté a sú výbornou alternatívou na desiatu. Tým, že nahradíte sušienky a lupienky orechami, získate viac dobrých tukov a menej tých zlých.

Autorkou textu je Susan Bowerman, MS, RD, CSSD. Susan je v Herbalife riaditeľkou pre výživové školenia.



sk-SK | 17. 8. 2018 6:01:00 | NAMP2HLASPX01