Aktualizovali sme naše Zásady ochrany osobných údajov. Prosím kliknite sem ak si ich chcete teraz pozrieť.

Kalórie

Print
Kalórie
Základné fakty o kalóriách a telesnej hmotnosti

Kalórie sú

  • jednotky energie, ktorú vaše telo používa na výkon svojich funkcií a aktivít
  • vytvárajú sa z proteínov, tukov a sacharidov obsiahnutých v jedle a nápojoch
  • sú nevyhnutné pre zaistenie základných životných funkcií srdca, mozgu a pľúc (viď tiež bazálny metabolizmus)
  • sú nevyhnutné ako palivo pre akúkoľvek činnosť – od pohnutia prstom až po beh na 10 km

Počet kalórií, ktorý každý deň potrebujeme, závisí od toho, koľko vážime, koľko máme svalovej hmoty a ako sme aktívni.

Ak prijímate viac kalórií, ako vaše telo potrebuje, prebytočné kalórie sa ukladajú v tukoch.

Ak prijímate menej kalórií, ako vaše telo potrebuje, už uložené kalórie (tuk) sa budú spotrebovávať na pokrytie spotreby energie.

1 kg tuku obsahuje približne 7 000 kcal.

Ako schudnúť

Ak každý deň znížite energetický príjem o 500 kcal, týždenne to znamená o 3 500 kcal menej – takže schudnete o cca pol kilogramu. Ale pozor – nikdy neznižujte denný príjem kalórií pod 1 200 kcal.*

Ak chcete schudnúť týždenne viac ako pol kilogramu, budete musieť buď ďalej obmedziť kalorický príjem,* alebo zvýšiť odber, teda cvičením spaľovať viac kalórií.

Pre udržanie telesnej hmotnosti

Príjem kalórií z nápojov a potravín musí zodpovedať energetickému výdaju.**

Pre ženy: Potrebujete cca 25 kcal na jeden kilogram váhy. (Žena s váhou 60 kg teda potrebuje asi 1 500 kcal denne.)

Pre mužov: Potrebujete cca 30 kcal na jeden kilogram váhy. (Muť s váhou 90 kg teda potrebuje asi 2 700 kcal denne.)

* Zdroj: Odporučenia pre stravovanie pre Američanov, 2005 USA: Ministerstvo zdravotníctva Ministerstvo poľnohospodárstva (USDA)
** Zdroj: Odporučenia pre stravovanie pre Američanov, 2005 USA: Ministerstvo zdravotníctva Ministerstvo poľnohospodárstva



sk-SK | 24. 5. 2018 22:12:56 | NAMP2HLASPX02